דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הבוס גנב ומותר לספר (!) 

מאת    [ 16/09/2009 ]

מילים במאמר: 541   [ נצפה 4458 פעמים ]

לאחרונה פורסם כי השירותים הפיננסיים בבריטניה, ה-FSA, יציעו עסקת "עד מדינה": עובדים שהיו מעורבים במקרי הונאה יקבלו הזדמנות להתחרט ולדווח לשלטונות על מקרי הונאות בהם היו מעורבים - בתמורה לחסינות מפני העמדה לדין.

בפועל, דיווח על הונאות אינו חייב להיעשות רק על ידי אלו שביצעו אותן. כאשר נחשפת הונאה במשרד, עובדים רבים - קולגות, פקידים, מזכירות - מבינים בדיעבד כי הרגישו שמשהו לא בסדר אך לא ידעו להצביע על הבעיה. האמת היא שברוב המקרים הם הופכים לגורמים מרכזיים באיסוף העדויות אודות ההונאה. למעשה, זמן רב טרם גילוי המקרה הם היו יכולים לפעול.

בישראל, בעיקר בארגונים ציבוריים וממשלתיים, קיים מנגנון לדיווח חשדות הנגיש ופתוח לכל עובד: דיווח למבקר הפנימי. המבקר הפנימי מהווה כתובת להעברת מסרים כגון אלו, ולעומת גופי ביקורת אחרים, המבקר הפנימי מתייחס במרבית המקרים גם לדיווחים אנונימיים.

מדוע שעובד ילשין על קולגות ועל הבוס? במקרים רבים, הונאות סופן להתגלות, וזו רק שאלה של זמן. כאשר החקירה תגיע אליך, ישאלו אותך באופן בלתי מחייב וכלאחר יד: למה לא סיפרת? מדוע לא דיווחת? מדוע שתקת? לא בטוח שתואשם במשהו, מאחר ולא חלה עליך כל חובת דיווח. אבל אם גילו שידעת ולא סיפרת - יהיו לכך השלכות על אמינותך בעיני הממונים עליך.
מעבר לכך, אם המחלקה שלך מפסידה מפעילות חריגה ואי סדרים של קולגות, גם אתה עלול להיפגע מכך - יצמצמו את המחלקה שלך, ידרשו מלמעלה חילופי גברי - ובמקרה הגרוע אתה אף עלול לאבד את משרתך. לעומת זאת, תרומתך לארגון בחשיפת ההונאה עשויה לזכות אותך בהערכה ובאמון של המערכת שעשויים להשפיע לטובה על מעמדך.

הדיווחים למבקר הפנימי לא צריכים להיות דיווח מדויק של פרטי המקרה, וגם אינך נדרש לכך (כדאי להשאיר את המלאכה למבקר הפנימי ולא להפוך לבלש פרטי).

יש לך עדות למסמך שמעיד על חוסר אתיות של הממונה עליך? צלם/סרוק אותו ושלח למבקר. אם אינך יכול, רשום את הסימוכין והתאריך או מסור פרטים על התיקייה הפיזית או ברשת בו הוא נמצא.

קיבלת הוראה פסולה? ספר עליה, ובמידת האפשר ספק תימוכין לכך. אם אתה מעוניין לשמור על האנונימיות, נסה להצביע על התוצאות של הוראה זו שיהוו קצה חוט לחקירתו (לדוגמא עסקת רכש בה הבוס שלך עזר למקורבים, מה שלא מצא חן בעיניך).

הבוס מסתגר בחדר ומדבר ומתלחש בטלפון? זו ודאי אינה עילה לפנייה למבקר.
זו נקודה חשובה עליה יש לתת את הדעת: פעולות מחשידות או סתם "תחושת בטן" לא הופכים אף אחד לפושע - עד אשר תוכיח אחרת, ולפיכך עליך להפעיל שיקול דעת. בנוסף, המבקר מודע לקיומם של אלו המנסים לנצל את יכולת הפנייה האנונימית כדי לסגור חשבונות, ולפיכך הוא מתורגל בלזהות פניות אלו ולהתעלם מהן.


עובדים רבים נוטים להימנע מפניות שכאלה, מתוך אמונה ש"זה בטח לא יעזור".
ואולם, מדובר בהנחה שגויה ורבת משמעות. תארו לעצמכם כי פנייתכם לגבי אותו אדם היא אינה הראשונה, ואולי לאורך השנים הצטבר מידע מחשיד שחסר מספר פרטים אותם תספק פנייתך. תרומתך הקטנה בעיניך תאפשר למבקר להצליב מידע ולהתחיל לפעול. בכך מתבטאת תרומתך הרבה לארגון בו אתה מועסק.

כדי לשלוח את פנייתך למבקר הפנימי באופן אנונימי, תוכל לשלוח מכתב בעילום שם ללשכת המבקר בארגונך. תוכל גם לשלוח דואר אלקטרוני מכתובת אנונימית אותה תפתח במיוחד עבור מטרה זו (בשירותי הדואר האלקטרוני החינמיים הרבים באינטרנט).

אם אינך רואה צורך בדיווח אנונימי, תוכל לקבוע פגישה עם המבקר הפנימי. אם יש אמת בפנייתך, יכול לקחת זמן רב, אף מעל שנה, עד אשר תהיה תגובה לכך. אך דע שלא פנית לשווא - יתכן ויום אחד המבקר הפנימי יקפוץ למשרד לביקורת "שגרתית".

http://www.this.co.il
רו"ח סיגל שפיץ טולדנו הנה מנכ"לית שותפה בחברת הייעוץ דיס ביקורת ואבטחת מידע, ודניאל אגמון הנו יועץ במחלקת ביקורת פנימית וניהול סיכונים בחברה.
=============================================================
*חברת דיס ביקורת ואבטחת מידע, מתמחה במתן שירותים מקצועיים ע"י מומחים בתחומי ביקורת פנימית, ניהול סיכונים ואבטחת מידע. החברה אשר הוקמה בשנת 2006 משלבת ידע וניסיון עשיר - הן בפן התהליכי והן בפן הטכנולוגי, ומסייעת לארגונים לשפר ולייעל תהליכים, לחסוך בהוצאות ולמקסם את רמת האבטחה בארגון. על לקוחות החברה בארץ ובעולם נמנים גופים פיננסיים, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות, חברות טלקום ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב